دعای عظم البلا برخی در حزب موتلفه هاشمی را نیازمند همنوایی می‌دانند / حداکثر برد مشایی در انتخابات 4 درصد است
منتظر شهادت منتظر ظهور
...

 

به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو» محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ در نشست خبری که عصر امروز در دانشگاه علوم و حدیث شهری برگزار شد درباره انتخابات گفت: در انتخابات با افراد مختلفی روبه‌رو هستیم که برخی از آنها تلاش می‌کنند با زرنگی رای مردم را به دست بیاورند که پس از رسیدن به قدرت اوضاع چیز دیگری از آب در می‌آید باید توجه داشت که در محور هیجان نمی‌توان درست انتخاب کرد اما از سوی همان هیجان باعث می‌شود که انسان‌های که در طول سال جویای مسائل سیاسی از خواب کهف بیرون بیایند و در واقع عرصه انتخابات برای آنان تحریک بیشتری را به دنبال داشته باشد.


وی در ادامه افزود: در گذشته افرادی بودند که مدام از قانون‌گرایی سخن می‌گفتند اما وقتی پیروز شدند نتیجه آن انتخابات را نپذیرفتند و یا کسانی که موقع انتخابات تصویری از خود نشان داده‌اند و توانستند با متقاعد کردن مردم برای تغییر اوضاع تلاش کنند این افراد با شعار تغییر وارد شدند اما بر خلاف برداشت مردم که از این تغییر دگرگونی در روزمرگی‌ها و مشکلاتشان را جست‌وجو می‌کردند اما آن افراد به دنبال ساختار شکنی حکومتی بودند و به این شکل برسر مردم کلاه گذاشتند.


صفارهرندی با بیان اینکه ما گرفتار جماعتی هستیم که عکس مصدق را در دست می‌گیرند اما از شاه دفاع می‌کنند درباره وجود دمکراسی در ایران گفت: به لطف خداوند یکی از زیباترین دمکراسی‌های دنیا در ایران است و اگر حتی تخلفی هم در انتخابات صورت بگیرد آن تخلف تأثیرگذار نیست. همچنین در ایران سیستم ارزیابی صلاحیت با نام شورای نگهبان وجود دارد که این دوازده نفر مصداق رجل سیاسی مذهبی بودن فرد را می‌سنجند در صورتی که در مقایسه با کشورهای دیگر مثلا فرانسه فرد باید به تأیید 550 نفر برسد.


وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شخصیت سیاسی مشایی و ورود مشایی به عرصه انتخابات خاطرنشان کرد: مشایی به‌عنوان رأس جریان و عملکرد دارای برداشت‌های شبه‌فکری است و در این راستا نگاه‌های متفاوتی وجود دارد و مشایی به‌عنوان یکی از این نگاه‌ها به صورت جدی‌تر مطرح شده و از سوی این فرد مهر پایان یافتگی بر اسلام مطرح شده و برخی افراد از این دست به دروغ می‌گویند که اسلام را قبول داریم اما اسلام‌گرایی را قبول نداریم و اسلام‌گرایی را معادل طالبانیسم می‌دانند پس اگر این‌گونه باشند تمام تاریخ اسلام و حکومت پیامبر زیر سوال است.


صفار ادامه داد: در قانون اساسی ما گفته شده که قوانین باید مبتنی بر شریعت باشد اما این افراد اعتقادی به جمهوری اسلامی ندارند بنابراین جزو بدیهیات است که فردی با این تفکر رد صلاحیت شود و اگر هم در عرصه وارد شود برد او در انتخابات حداکثر چهار درصد است.


وی در ادامه افزود: اما اصولگرایانی که بخواهند در برابر این تفکر سکوت کنند اصولگرا نیستند و من این شایعه را تکذیب می‌کنم و آن را محال می‌دانم.


عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشایی اصولگرا است گفت: مشایی می‌گوید اصولگرایی تهمتی است که به ما می‌زنند و آنان دروغ می‌گویند اما با توجه به اینکه مشایی و احمدی‌نژاد هر دو در خانواده اصولگرا بودند اما متأسفانه آن را پس زده‌اند.


وی در ادامه افزود: احمدی‌نژاد نسبتش با مشایی را این‌گونه تعریف می‌کند که من یعنی او و او یعنی من.


صفارهرندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبول ندارید که رهبری در سخنانشان خاتمی را تأیید کرده‌اند ابراز داشت: ایشان همواره رئیس دولت را به مثابه نماینده مردم حمایت کرده‌اند ولی همیشه گفته اند اگر انتقاد هم داشته باشم آن را با صراحت می‌گویم و این کار را انجام داده‌اند.


وی در ادامه افزود: در دوره حکومت اصلاح‌طلبان افرادی به‌عنوان نظریه‌پرداز دولت و شاخص‌های دولت انتخاباتی مانند سروش، کدیور، مهاجرانی، مزروعی، اکبرگنجی چهره‌ شده‌اند اما وقتی فردی از آنان می‌گوید قرآن سخن وحی نبوده بلکه تجربه شخصی پیامبر است و یا اینکه اکبر گنجی وجود امام زمان را انکار می‌کند و ایشان را موجودی افسانه و خیالی می‌داند یا کدیور که معتقد است باید تک تک آیات قرآن را با حقوق بشر تطبیق داد و هر کدام را که تناسب ندارد آن را کنار گذاشت چگونه اطرافیان خاتمی با این افراد می‌تواند تأیید شود بله ما دوست داریم که همان جلوه روحانی بودن مثل گذشته را داشته باشد اما این‌گونه نیست.


وزیر سابق فرهنگ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رهبری گفته است دوم خرداد طرح بیگانگان بود پاسخ داد: رهبری از حماسه انتخابات پرشور 30 میلیونی مردم در دوم خرداد را به حماسه تعبیر کردند.


وی درباره دسته‌بندی جریانات انتخابات داشت:‌ دو خط در انتخابات حاضرند. کسانی که معتقدند جمهوری اسلامی باید تغییرات صفر تا صد داشته باشد اما دسته دیگر معتقدند نظامی که امام خمینی تصویب کرد ناکارآمد است و باید بخشی از اختیارات رهبری را کاهش دهند همچنین شورای نگهبان را حذف کنند و در این رابطه معتقدند که باید رفراندوم برگزار کنیم که ‌آیا می‌خواهیم دین در حکومت باشد یا نه به گونه‌ای که بازرگان می‌گفت جمهوری دین‌داری می‌خواهیم جمهوری دینی نمی‌خواهیم همچنین برخی معتقد به تکنوکراسی هستند.


وی در ادامه افزود: پسر رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه امریکایی گفته بود که اگر پدرم رئیس جمهور شود ولایت فقیه را کنار می‌گذارد تا ولایت فقیه جنبه تشریفاتی داشته باشد.


صفار هرندی با اشاره به وجود سابقه 37 ساله دوستی با احمدی‌نژاد و اینکه احمدی‌نژاد فردی که اکنون نشان می‌دهد نبود گفت: از طرف دیگر عده‌ای معتقد به جمهوری اسلامی با همان مشخصاتی هستند که امام (ره) پایه گذاری کرده بود و با همان معیارها ما توانسته‌ای رشد علمی در ایران را 11 برابر کنیم به‌گونه‌ای که مصر رمز پیشرفت ایران خارج شدن از مدار امریکا می‌داند.


وی در ادامه درباره حضور خاتمی گفت: در میان اصلاح‌طلبان عده‌ای معتقدند ما نباید متوقف در فرد شویم و بعد از خاتمی تلاش می‌کنیم افراد دیگری را معرفی کنیم و شایعه وجود افرادی مانند جهانگیری از جریان کارگزاران، نوری و حجاریان، هست اما عده زیادی به حضور جهانگیری معتقدند و البته نگاه کارگزاران به حسن روحانی است.


صفارهرندی در باره حضور هاشمی گفت: او گفته 90 درصد نمی‌آیم و آن ده درصد هم برای این است که اگر شرایط ایجاب کند و هم از من بخواهند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه افزود: گروهی در اطراف رئیس جمهور وجود دارد که ادعا می‌کنند تصمیمی برای دولت آینده نداریم اما بسیار مشخص است که دروغ می‌گویند و نمونه آن به حضور در ورزشگاه آزادی اشاره کرد که ناکام ماند و از سوی دولت می‌توان به حضور نیکزاد، الهام اشاره کرد و به شکل کلی اقبال عمومی به حضور اصولگرایان بسیار بیشتر است همچنین ائتلاف سه‌گانه پیشرفت رای بیشتری را خواهد داشت.


وزیر سابق فرهنگ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیت‌الله مصباح باقری لنکرانی را اصلح معرفی کرده پاسخ داد: به طور طبیعی اصولگرایان باید نامزد واحدی داشته باشند. آیت الله مصباح تأکید بر حضور اصلح دارد و ایشان می‌فرمایند اگر فرد شایسته دیگری وجود داشت باید به نفع او کنار رویم باید به این نکته توجه داشت که انتخابات آینده رقابت میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است که این رقابت‌ها البته نباید دوری و ایجاد تفرقه نماید باید از ایجاد رقابت به‌عنوان پیشتوانه‌های نظام پرهیز کرد.


صفارهرندی در پاسخ به اینکه آیا عضو هئیت موتلفه هستید گفت: هیچ وقت عضو هیچ حزبی از جمله موتلفه نبودم. شاید دلیل مطرح شدن این موضوع نام عموی من باشد که او به همراه بخارایی، نیکنژاد، علی‌اندرزگو عضو این حزب بودند که تیرباران شدند و به غیر از این نسبت دیگری با حزب موتلفه نداشتم.


عضو مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: اینکه سپاه به‌عنوان تشکیلات نظامی نباید در انتخابات مداخله کند امر درستی است اما گاهی به سپاه می‌گویند تو حق فهمیدن نداری که این مسئله پذیرفته شده نیست زیرا سپاه مسئولیت حفظ انقلاب را بر عهده دارد.


صفارهرندی درباره اینکه برخی در حزب موتلفه معتقدند به هم نوایی با هاشمی هستند گفت: بله برخی در این حزب او را نیازمند همنوایی می‌دانند ولی عده‌ای نیز معتقدند نباید خود را با چنین تعریفی مشخص کنیم اما وزن کدام تفکر در موتلفه بیشتر است مطلع نیستم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط منتظر