دعای عظم البلا استنكاف از كانديداتوري تا آخرين لحظه؛ شروع فعاليت‎ها از همايش يكشنبه پايداري
منتظر شهادت منتظر ظهور
...

 

به گزارش رجانيوز براي آنها كه از نزديك دستي در فرآيندهاي سياسي و انتخاباتي اين سال‎هاي ايران دارند، تدارك چهره‎هاي سياسي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري از يكي دو سال و بعضا هفت سال قبل روالي كاملا عادي است كه با ديدارهايي خصوصي با چهره‎ها و سرشاخه‎هاي جريانات سياسي شروع مي‎شود و با جذب و تامين حاميان مالي و تشكيل ستادهاي پرزرق و برق ادامه مي‎يابد.

و اين در حالي است كه اين ستادها در نهايت در ائتلاف‎هاي گوناگون تجميع مي‎شوند تا از درون سازوكارهاي پيچيده و البته معمولا شبيه به هم و مبتني بر منطق قدرت، دعواها بر سر گزينه نهايي بودن به صورت عاقلانه و با رضايت همه طرف‎ها به پايان برسد تا از ميان اين چهره‎ها گزينه‎اي واحد وارد عرصه انتخابات شوند.

اما درباره گزينه‎هاي مورد نظر جبهه پايداري ظاهرا شرايط كاملا متفاوت است و ظاهرا چند ماه تلاش اعضاي اصلي تشكيل دهنده اين جبهه سياسي نه براي متقاعد كردن گزينه‎هاي مد نظر خود جهت كناره گيري به نفع يك كانديداي واحد بلكه براي متقاعد كردن هر يك از گزينه‎ها براي پذيرش كانديداتوري رياست جمهوري مصروف شده است، روالي كه با استنكاف هر يك از گزينه‎ها و تلاش آن گزينه براي متقاعد كردن ديگر گزينه‎ها براي پذيرش كانديداتوري همراه بوده است.

گزينه اصلح؛ از 50 نام تا 6 كانديدا

پاييز گذشته بود كه موضوع تعيين گزينه نهايي از سوي جبهه پايداري براي معرفي در عرصه انتخابات كشور به صورت جدي در دستور كار و بررسي اين جبهه سياسي قرار گرفت. آنچه براي اين جبهه سياسي كه از يك سو به بدنه اجتماعي جوان قابل ملاحظه در سطح كشور متصل بوده و از سوي ديگر شورايي فقهي را در جايگاه بررسي فعاليت‎هايش با خود همراه دارد، مد نظر قرار گرفت، تعيين گزينه‎اي بود كه بنا بر معيارهاي موجود بتوان به آن عنوان «گزينه اصلح» را اطلاق كرد و شايد همين اصرار بر وجود ملاك‎هاي گزينه اصلح براي تصدي پست رياست جمهوري، كار اين جبهه را براي تعيين مصاديق دشوار كرد.

شايد دقيق‎ترين توصيف از گزينه اصلح را مرحوم آيت الله خوشوقت يكي از اعضاي شوراي فقهي جبهه پايداري در اين رابطه داشتند ، آنجا فرموده بودند: « گزينه اصلح خودش به میدان نمی آید بلكه ما وظیفه داریم که کاندیدای اصلح را برای حضور متقاعد کنیم» و همين ويژگي گزينه‎‎ي اصلح سبب شد تا ليستي 50 نفره از چهره‎هاي قابل طرح در عرصه انتخابات رياست جمهوري از سوي اين جبهه تهييه و در اواخر پاييز سال 91 مورد بررسي اعضاي جبهه پايداري قرار بگيرد.

در اين فهرست 50 نفره از گزينه‎هايي كه جزء خطوط قرمز اين جبهه براي حمايت بودند گرفته تا گزينه‎هايي كه توانايي بر دوش كشيدن بار سنگين مسئوليت رياست جمهوري داشتند را مي شد جستجو كرد اما در نهايت از اين جمع، 6 نفر به عنوان گزينه‎هاي نهايي مشخص شدند تا اعضاي جبهه پايداري به نمايندگي از جريان اجتماعي بزرگ حامي انقلاب اسلامي در سراسر كشور، به گفتگو و رايزني با آنها پرداخته و نظر اين 6 گزينه را براي حضور در عرصه خطير انتخابات يازدهم جويا شوند. اما بر خلاف تصورها، رايزني‎ با 6 گزينه‎اي كه حتي اطلاعي از طرح نامشان براي حضور در عرصه انتخابات نداشتند، آغاز مسير دشوار جبهه پايداري براي معرفي كانديداي اصلح بود.

گزينه اصلح خودش به ميدان نمي آيد

برخلاف تصور و دقيقا منطبق با آنچه كه مرحوم آيت الله خوشوقت پيش بيني كرده بودند، واكنش 6 گزينه نهايي كه چهره‎هايي چون جليلي، لنكراني، ميركاظمي، فتاح و حداد عادل جزء آن بودند، به پيشنهاد حضور در عرصه انتخابات، استقبال از اين پيشنهاد كه نبود هيچ، بلكه واكنش‎ها توام بود با استنكاف، و بعضا ترش روي و ابراز ناراحتي از طرح نام آنها در اين عرصه.

اما غير از استدلال‎هاي شرعي و عقلي برخي از گزينه‎ها كه براي خارج شدن آنها از گردونه مقبول افتاد، استنكاف و رويگرداني ساير گزينه‎ها كه هركدام بصورت مستقل با نماينده‎اي از جبهه پايداري به گفتگو نشسته بودند، مورد قبول واقع نشد و طبق توصيه آيت الله خوشوقت، اين جبهه پايداري بود كه تلاش خود را براي به ميدان كشيدن اصلح به صورتي جدي و بعنوان يك وظيفه سياسي پيگيري كرد.

جليلي، لنكراني، فتاح؛ گزينه هاي نهايي

بر اين اساس بهمن ماه گذشته مقرر شد تا جبهه پايداري، كانديداتوري يكي از سه گزينه «جليلي، لنكراني، فتاح» را به عنوان واجدين شرايط كانديداي اصلح پيگيري كرده و اين سه گزينه را با وجود استنكاف و اصرار بر عدم حضور در عرصه انتخابات، به عنوان يك تيم واجد صلاحيت‎هاي سياسي، گفتماني، ديني، اجرايي و فرهنگي براي تصدي منصب اجرايي كشور معرفي كند.

اين انتخاب به همراه مباني آن، يكماه پيش از رحلت مرحوم آيت‎الله خوشوقت، به تاييد شوراي فقهي جبهه پايداري نيز رسيد و اين در حالي بود كه اعضاي شوراي فقهي جبهه پايداري اصرار ويژه بر معرفي هرچه زودتر گزينه مد نظر جريان پايداري در سطح كشور به منظور شكل گيري شبكه‎هاي اجتماعي و فعاليت‎هاي تبليغي و تبييني داشتند.

با اين وجود مقرر شد پس از بيانات نوروزي رهبر معظم انقلاب و كليد خوردن عملي انتخابات از جانب ايشان، كانديداي نهايي جبهه پايداري معرفي شود.

در همين حال شكل گيري موج دعوت‎هاي دانشجويي از جليلي – لنكراني از يك سو و محدوديت‎هاي سازماني فتاح از سوي ديگر، عملا جليلي و لنكراني را به عنوان اصلي‎ترين چهره‎ها براي اعلام كانديداتوري تبديل كرد. اين در حالي بود كه در هفته‎هاي ابتدايي سال جديد، جلسه مفصلي ميان اين دو چهره با هدف متقاعد كردن طرف مقابل براي پذيرش كانديداتوري در اين عرصه برگزار شد، جلسه‎اي كه باز هم نتيجه‎اي جز استنكاف هر يك از اين دو گزينه نداشت.

دو نفر از سه گزينه اصلي: هنوز به تكليف نرسيده ايم

از سوي ديگر استنكاف هريك از سه گزينه مورد حمايت جبهه پايداري براي اعلام كانديداتوري و تلاش آنها براي متقاعد كردن طرف مقابل، عدم سازماندهي بدنه حامي اين جريان در سراسر كشور را سبب شده است، موضوعي كه اين روزها به سردرگمي بدنه اجتماعي اين جريان گفتماني نيز كمك كرده و مانع از شكل‎گيري يكي از قطب‎هاي جدي انتخابات آينده رياست جمهوري شده است.

استدلال حداقل دو گزينه از سه گزينه مد نظر براي استنكاف از پذيرش كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري، عدم رسيدن به تكليف شرعي براي اعلام كانديداتوري است، موضوعي كه ممكن است تا آخرين روز ثبت نام انتخابات نيز ادامه داشته باشد و اين به معني معطل ماندن يك ظرفيت بزرگ سياسي و اجتماعي براي تصميم هريك از اين گزينه‎ها و به تكليف رسيدن هريك از آنهاست، و اين چيزي است كه ممكن است تا آخرين روز ثبت نام هم محقق نشده و اصولا آن دو گزينه هرگز به تكليف نرسند.

آيا جليلي و لنكراني با هم رقابت خواهند كرد؟

جبهه پايداري انقلاب اسلامي طي يك اعلام رسمي اعلام كرده است روز يكشنبه در همايشي با حضور علامه مصباح يزدي، عضو برجسته شوراي فقهي اين جبهه گزينه مورد حمايت خود براي اعلام كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري را معرفي خواهد كرد و اين در حالي است كه با وجود اعلام جليلي و فتاح بر اينكه هنوز به تكليفي در اين زمينه نرسيده‎اند، اعلام گزينه نهايي از سوي جبهه پايداري چندان غيرقابل پيش بيني نخواهد بود.

با اعلام رسمي گزينه نهايي، فعاليت سياسي جبهه پايداري براي انتخابات وارد عرصه جديدي خواهد شد و حركت اجتماعي اين جبهه براي شكل دادن يك قطب جدي در اين انتخابات آغاز خواهد شد.

اما آنچه به عنوان يك سوال باقي خواهد ماند آن است كه در صورت به تكليف رسيدن هر يك از دو گزينه ديگر براي حضور در عرصه انتخابات، آنهم پس از اعلام رسمي گزينه نهايي از سوي جبهه پايداري، اين جريان سياسي چگونه رفتار خواهد كرد؟ پاسخ اين پرسش را كامران باقري لنكراني، سخنگوي سابق جبهه پايداري و يكي از سه گزينه اصلي مطرح از سوي جبهه پايداري به سادگي بيان كرده است: « جبهه پایداری با یک‌کاندیدا در انتخابات حاضر می‌شود؛ بنده،جلیلی وفتاح هیچگاه با هم رقابت نمی‌کنیم.»

بايد منتظر بود تا نتيجه همايش مهم روز يكشنبه جبهه پايداري و اعلام كانديداني نهايي روشن شود. اما آنچه مسلم است اين است كه جريان گفتماني جبهه انقلاب اسلامي در انتخابات پيش رو يك قطب غيرقابل چشم‎پوشي و تاثيرگذار خواهد بود كه با انسجام و كانديدايي واحد در اين انتخابات حضور خواهد يافت و امتداد گفتمان سوم تير را براي هشت سال متوالي ديگر رقم خواهد زد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط منتظر